پذیرش فوتبال دستی به‎عنوان ورزش

این سوال مطرح می‌شود که آیا فوتبال دستی یک ورزش است یا خیر؟ ورزش چیست؟
ورزش عبارت است از فعالیتی که شامل تمرین فیزیکی است و در آن فرد یا یک تیم در برابر دیگران به رقابت می‌پردازد. مسلما فوتبال دستی، فضایی ورزشی دارد. ممکن است این ورزش مانند تنیس یا بسکتبال نباشد اما یک نوع ورزش است. پذیرش فوتبال دستی به‎عنوان ورزش چندین سال است که بین عموم مردم شکل گرفته است.

مسابقات متعدد بین کشورها و حتی قاره‌های مختلف برگزار می‌شود و بازیکنان به‌طور حرفه‎ای با یکدیگر رقابت می‎کنند. پس فوتبال دستی می‌تواند به‎عنوان یک ورزش هیچان‌انگیز در نظر گرفته شود.
مسابقات این ورزش از سال ۱۹۴۰ در اروپا آغاز شد. اما اولین مسابقات قهرمانی رسمی به‌عنوان تور میلیون دلاری در سال ۱۹۶۷ در سیاتل واشنگتن برگزار شد. سازمان تعیین کننده مقررات بازی ITSF در فرانسه است که به‌عنوان فدراسیون بین‌المللی فوتبال دستی معروف می‌باشد.

دو رویداد مسابقات قهرمانی جهان و جام جهانی توسط این سازمان برنامه‌ریزی می‌شود که در جهت همسان‌سازی مسابقات جام جهانی فوتبال دستی با جام جهانی فیفا فعالیت‌های را انجام داده‌اند.

فوتبال دستی | برنا یوزدر گذشته مسابقات جهانی، سالانه در قاره‌ی آمریکا و اروپا برگزار می‌شد. در سال ۲۰۱۳ این مسئله تغییر پیدا کرد و مسابقات با بیش از ۵۰۰ بازیکن از ۳۰ کشور جهان برگزار شد.
این مسابقات در نانت فرانسه برگزار شد و قاره آسیا نیز به این تورنمنت اضافه شد. این بازی یکی از بازی‌های اعتیادآور است. در سال ۲۰۱۶ فیلیپین میزبان بازی‌ها بود.
برای برگزاری یک بازی حرفه‎ای و جهانی به تجهیزات کامل فوتبال دستی نیاز است، از این روز میزهای فوتبال دستی در تولیدی فوتبال دستی حرفه ای طراحی و تولید می‌شوند.

بهترین بازیکنان در سال ۲۰۱۷

 بهترین بازیکن بودن در این بازی کار ساده‌ای نیست. رقابت شدید بوده و بازیکنان با به کار بردن تکنیک‎های موثر در فوتبال دستی در این بازی مرتبا در حال پیشرفت هستند.
با توجه به مقررات فدراسیون بین‌المللی، میز فوتبال بازیکنان حرفه‎ای به سه دسته تقسیم می‌شوند: رسمی، اسپی ببیال، کلاسیک.
در این دسته زیرشاخه‌هایی وجود دارد مثل تک جوانان ارشد، مردان، زنان.

هر بازیکن با توجه به ویژگی‌های خود می‌تواند در هر یک از این رقابت‌ها شرکت کند. بازیکنانی که بهترین امتیاز را دریافت کنند، می‌توانند بهترین بازیکن شناخته شوند.
این رتبه‌بندی‌ها را می‌توانید در سایت ITSF مشاهده کنید. بهترین بازیکنان سال ۲۰۱۷ به این ترتیب اعلام شده‌اند:

۱. رسمی: سباستین مکه

۲. speed ball: میروسلاو ویسیک

۳. کلاسیک: مارک ووچیک

فوتبال دستی | برنا یوز فوتبال دستی یک بازی روی میز است که از شمال آمریکا آغاز شد.
لازم است تمام بازیکنان به قواعد استاندار فوتبال دستی مسلط باشند. هدف این ورزش استفاده از دستگیره‌های کنترل برای حرکت توپ به طرف دروازه حریف  می‌باشد.
قوانین بازی در کشورهای مختلف با هم متفاوت است. ریشه این بازی به سال ۱۸۹۰ تا ۱۹۲۱ در اروپا باز می‌گردد. هارولد سیرل تورنتون از پادشاهی انگلیس درخواست ثبت این اختراع را به نام خود داشته است.

در سال ۱۹۲۳ اول نوامبر این درخواست داده شد و این اختراع به نام وی ثبت گردید. محبوبیت این بازی در همان ابتدا در سراسر اروپا رو به گسترش بود. هارولد بازی را بنیان نهاد که مردم در خانه قادر به انجام آن باشند. از آنجایی که اروپاییان علاقه‌ی زیادی به فوتبال داشتند، هارولد تصمیم گرفت این بازی را روی میز پینگ پنگ و در خانه انجام دهد. مجله بلژیکی در نوامبر سال ۱۹۷۹ مدعی شد که مخترع فرانسوی روسنگارت این بازی را اختراع کرده است.

او به‎دلیل سرگرمی فرزندانش در روزهای تعطیل مبادرت به این کار نمود و بازی کودکان را مینس پول نامید. طبق نظریه دیگر این بازی در بارسلونا و هنگام جنگ‌های جهانی اختراع شد که نسخه آن شبیه به فوتبال مدرن امروزی می‌باشد.
در نهایت این بازی توسط لورنس پترسون در ایالات متحده آمریکا و در دهه ۱۹۵۰ شناخته شد. در اواسط دهه ۱۹۷۰ محبوبیت آن افزایش یافت و در میادین، استخرها و مکان‌های عمومی گسترش یافت.
به مرور زمان تولید فوتبال دستی پیشرفت کرد، به‌طوری که هم‎اکنون شاهد تنوع در مدل‎های مختلف فوتبال دستی هستیم.

فوتبال دستی | برنا یوزدر فرانسه با هدف ارتقا این بازی سازمان ITSF در سال ۲۰۰۲ با نام فدراسیون بین‎المللی فوتبال دستی تاسیس شد. انجمن‌های جهانی فدراسیون‌های ورزشی برای این ورزش مسابقات جهانی ترتیب داد و رسما وارد صحنه بین‎المللی المپیک شد.
این ورزش در مسابقات رسمی سازمان‎دهی شد و تعدادی از سازمان‌های در اروپا قوانین و مقررات آن را ترسیم کردند. رقابت سازمان یافته این ورزش به سال ۱۹۴۰ باز  می‌گردد.

رویدادهای پولی بزرگ زمانی آغاز شد که لی بیارد پدر و بنیان‎گذار فوتبال دستی مدرن یک تور چند میلیون دلاری برای این ورزش در نظر گرفت.
بابی براون در این فصل مسابقات با ۱۳۰۵ امتیاز به قهرمانی رسید.
از ژانویه ۲۰۰۹ این مسابقات به‎صورت بین‎المللی در حال اجرا می‌باشد. تیم ایالات متحده آمریکا عملکرد خوب و فوق‎العاده‎ای داشته و جام جهانی را بدست آورده است.

تور جهانی به تازگی در کشورهایی از آسیا مثل چین و تایوان اجرا شده و مالزی در سال ۲۰۱۳ میزبان بوده است. در سال ۲۰۱۶ فیلیپین میزبان این مسابقات بود. انواع میز فوتبال دستی برای این بازی وجود دارد. بیشتر میزها یک دروازه‎بان دارند که حرکات آن در منطقه دروازه می‌باشد. در بعضی میزها دروازه‎بان قادر است توپ را در گوشه بگیرد.

جنس توپ در میزهای مختلف متفاوت است که می‌تواند از جنس چوب پنبه، پلاستیک فشرده شده و یا به ندرت از سنگ مرمر و فلز باشد که تفاوت‌های زیادی در بازی و توپ‌گیری ایجاد می‌کند.

تولید فوتبال دستیربات‌هایی هم در زمینه فوتبال دستی ساخته شده‌اند که یکی از آن‌ها ربات در حال توسعه توسط دو دانش آموز در دانشکده فنی دانمارک است که با استفاده از دوربین سوار بر روی یک میز معمولی بازی می‌کند. این بازی شامل میله‌های دوار برای ضربه زدن که روی آن‌ها آدمک‌هایی سوار شده‌اند. آدمک‎ها و میله‌های فوتبال دستی نقش مهمی در بازی ایفا می‎کنند.
میزها در سایزهای متفاوتی هستند، اما یک میز معمولی ۱۲۰ سانتی‌متر یا ۴ فوت طول و ۶۱ سانتی‌متر یا ۲ فوت عرض دارد.
فوتبال دستی در اصفهان و در کشور ما جایگاه خوبی دارد و بسیاری از کلوپ‎ها و اماکن تفریحی به میزهای فوتبال دستی مجهز هستند.

۸ ردیف بازیکن هستند که به صورت پلاستیکی، چوبی، فلزی و گاهی اوقات فیبر کربن روی میله‌های افقی نصب شده‎اند. هر تیم یک یا دو بازیکن دارد که ۴ ردیف آدمک‌ها را کنترل می‌کنند. یک ردیف دروازه‌بان، یک ردیف مدافعین، یک ردیف میانه‌ها و ردیف دیگر مهاجمان را تشکیل می‌دهد.
 بازیکنان حرفه‌ای در این بازی باید سرعت معادل ۵۶ کیلومتر در ساعت داشته باشند. چرخش میله پس از ضربه زدن به توپ مجاز می‌باشد. تعداد گل‌های بازی به‌طور معمول ۷ گل است که هر تیمی که به آن دست یابد، برنده به حساب می‌آید.

تیم‌های یک نفره یا دو نفره می‌باشند. در بازی‌هایی غیر رسمی در هر تیم ممکن است سه یا چهار بازیکن باشند.
برنا یوز مجری فروش فوتبال دستی اصفهان امیدوار است با فراهم کردن این مطلب، توانسته باشد به علاقه‎مندان این ورزش مهیج کمک کرده باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *