قوانین و تاکتیک‌های تنیس روی میز

به‌طور خلاصه در رابطه قوانین و تاکتیک‌های تنیس روی میز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. تصور عموم این است که برای آموزش تنیس روی میز باید با تکنیک‌های اولیه شروع کنند و با دانستن این تکنیک‌ها می‌توانند به بازی ادامه دهند.
باید ابتدا بدانیم که بازی را بر چه مبنایی شروع می‌کنیم. مربیان باید تمرینات آموزشی را طراحی و تضمین کنند که چه مقدار زمانی برای آموزش قوانین و تاکتیک‌های تنیس روی میز باید اختصاص دهند، که البته به افرادی که تحت تعلیم قرار می‌گیرند، اشتباهات بازیکنان و زمان اصلاح کردن آن اشتباهات، بستگی دارد.

شروع بازی را باید از ساختار آن انجام داد، که به چند قسمت تقسیم می‌شود. دفاع، حمله، سد کردن راه حریف و ضد‎حمله و توپ‌گیری حرفه‎ای در تنیس روی میز. برای یادگیری نحوه‌ی بازی باید این تکنیک‌ها را آموزش داد که ممکن است از دیدگاه هر مربی متفاوت باشد.

حداقل ۳۰ تکنیک اساسی وجود دارد که هر کدام  مهم هستند و حتی وضعیت قرار گرفتن بازیکن هم می‌تواند از عوامل اساسی در نحوه‌ی بازی و امتیاز‌گیری او باشد. مسئله‌ی که مهم است استدلال و خلاقیت بازیکن در حین بازی است. باید بازی را با قوانین تنظیم شده آغاز کرد. از بازیکنان خواسته می‌شود که بازی حریف را سنجیده و براساس آن حرکات خود را تنظیم کنند.

هوش تاکتیکی، فعالیت ذهنی بازیکن است که اقدامات خود را در طی اجرای کامل تکنیک‌ها کنترل می‌کند. استفاده صحیح از تکنیک‌ها با توجه به شرایط دو طرف میز و توانایی بازیکنان دارد. نحوه‌ی استفاده از تکنیک‌ها نشان‌دهنده‌ی سطح تجربه بازیکنان می‌باشد.

تولید میز پینگ پنگعبارت هوش تاکتیکی بسیار دقیق است. هر تکنیک و هر تاکتیک که به‌طور صحیح اعمال شود توسط یک هوش تاکتیکی خاص کنترل می‌شود. در حقیقت هوش تاکتیکی استفاده‌ی صحیح از تکنیک‌ها  و تاکتیک‌‌ها را تضمین می‌کند و نفوذ قوی را بر بازی اعمال خواهد کرد.
بنابراین توسعه‌ی توانایی بازیکنان در جهت استفاده از روش‌های مناسب و موثر را ایفا می‌کند. بازیکن با استفاده از هوش خود بازی را تجزیه و تحلیل می‌کند و حرکات حریف خود را پیش‎بینی کرده و حرکات مناسب و به موقع انجام می‌دهد.
به این ترتیب در روند امتیاز‌گیری بازیکن را بسیار موثر است. سیستم‌های مربیگری سخت ‎گیرانه مانع از استدلال‌های درست و توانایی تصمیم‌گیری صحیح خواهد شد. بنابراین مربی باید با توجه به شرایط و بازی روند آموزش خود را ادامه دهد.

هیچ بازیکنی از قبل نمی‌تواند پیش‌بینی بازی و شرایط آن را داشته باشد. به همین دلیل است که بازیکن در حین بازی باید به نقاط قوت و ضعف حریف خود پی برده و با استفاده ازقوانین و تاکتیک‌های تنیس روی میز، بازی قابل قبولی را ارائه دهد.

قوانین پینگ پنگ در مسابقات بین‎المللی

در ادامه به تمامی قوانین مسابقات بین‌المللی بازی تنیس می پردازیم و آن‌ها را به خوبی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

میز

سطح روی میز که سطح بازی نامیده می‌شود، باید به صورت مستطیل بوده، طول آن ۷۴/۲ متر و عرض آن ۵۲۵/۱ متر می‌باشد.

راکت | برنا یوزاین میز در سطح افقی قرار می‎گیرد. باید ۷۶ سانتی‎متر از زمین ارتفاع داشته باشد. سطح بازی دارای رنگی یکنواخت به صورت تیره و مات و بدون بازتاب نور است.
خط سفید کناری به عرض ۲ سانتی‌متر در امتداد طول (لبه‌ی ۴۷/۲ متری) و خط سفید انتهایی به عرض ۲ سانتی‌متر در امتداد عرض (لبه‌ی ۵۲۵/۱ متری) کشیده شده است.

سطح بازی به وسیله‌ی یک تور عمودی به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود. این تور موازی با خطوط انتهایی و به‌طور یکنواخت از یک طرف میز به طرف دیگر کشیده شده است. برای یک بازی خوب داشتن یک میز تنیس استاندارد ضروری است که لازم است اصول و شرایط ساخت میز تنیس به‎درستی رعایت شود.

تور از طرفین به دو پایه عمودی و به ارتفاع ۲۵/۱۵ سانتی‎متر بسته شده است. ارتفاع باید در همه‌ی قسمت‌ها یکسان باشد.

توپ

توپ باید کروی شکل و قطر آن ۴۰ سانتی‎متر باشد. وزن توپ ۷/۲ گرم باشد. جنس توپ باید از سلولوئید یا مواد پلاستیکی مشابه، با رنگ سفید مات یا نارنجی مات بدون انعکاس نور باشد. تسلط و آگاهی بازیکنان از دانستنی‎های تنیس روی میز در موفقیت بازی تاثیر‌گذار خواهد بود.

راکت

 اندازه و وزن راکت اهمیت بالایی دارد، اما تیغه (چوب) باید صاف و محکم باشد. حداقل ۸۵% از ضخامت تیغه راکت (چوب راکت) باید از چوب طبیعی باشد. یک لایه چسبناک در میان تیغه راکت می‌تواند به کمک مواد الیافی مانند الیاف کربن، الیاف شیشه یا کاغذ فشرده محکم و تقویت شود. اما این لایه نباید ضخیم‎تر از ۵/۷ درصد کل ضخامت و یا ۵۳/۰ میلی‎متر باشد. سطح رویه یک طرفه راکت به رنگ قرمز روشن و مات و طرف دیگر آن سیاه باشد.

میز پینگ پنگ | برنا یوزتعاریف

رالی: عبارت است از مدت زمانی که توپ در جریان بازی در گردش است.

لت: عبارت است از یک رالی که نتیجه آن در شمارش بازی منظور نمی‌شود.

امتیاز: عبارت است از یک رالی که نتیجه آن در شمارش بازی منظور می‌شود.

دست بازی: دستی که راکت را می‌گیرد.

دست آزاد: دستی که راکت را نمی‌گیرد.

سرویس صحیح: در آغاز یک سرویس توپ باید بدون حرکت روی کف دست آزاد زننده سرویس در پشت خط پایانی و در بالای سطح بازی قرار داشته باشد.

توپ را تقریبا عمودی و به سمت بالا بدون چرخش پرتاب کند. توپ باید بعد از رها شدن از کف دست آزاد بازیکن حداقل ۱۶ سانتی‌متر به سمت بالا بیاید.

گیم: هر بازیکنی یا زوجی که زودتر به امتیاز ۱۱ برسد، برنده گیم خواهد بود. مگر اینکه به امتیاز مساوی ۱۰ دست یابند. در این صورت برنده تیمی است که دو امتیاز پی در پی از حریف خود کسب کند.
هر مسابقه با بردن ۳ گیم و در مسابقات بین‌المللی ۴ گیم به پایان می‌رسد. توپ باید با دستی که جمع نشده و انگشت شست آن آزاد و  انگشتان دیگر کنار هم قرار دارند، گرفته شود.
توپ باید حداقل ۱۵/۲۵ سانتی‌متر و با همان ۱۶ سانتی‌متر (که ارتفاع تور تنیس روی میز است) به هوا پرتاب شود. هنگامی که توپ در حال پایین آمدن است باید به آن ضربه زد. هر گیم باید با اختلاف ۲ امتیاز برده شود.
برای انتخاب میز تنیس در رقابت‌ها و بازی‎های تفریحی و دوستانه باید میز تنیس را از شرکت‎هایی که در زمینه‎ی تولید میز تنیس فعالیت می‎کنند، تهیه کنیم.

راکت | برنا یوزامتیاز

به غیر از مواردی که رالی یک لت محسوب می‌شود، در موارد زیر بازیکن یک امتیاز کسب می‎کند:

  • اگر حریف نتواند یک سرویس صحیح اجرا کند.
  • اگر حریف او نتواند یک برگشت صحیح اجرا کند.
  • اگر توپ پس از آن که توسط حریف زده شد، بدون اصابت با زمین او از خطا انتهایی عبور کند.
  • اگر حریف مانعی بر سر راه توپ ایجاد کند.
  • اگر حریف دو مرتبه متوالی به توپ ضربه وارد کند.
  • اگر حریف با طرفی از راکت که سطح آن قانونی نباشد.
  • اگر حریف سطح بازی را حرکت دهد.
  • اگر حریف با تور اصابت کند.

لباس

به‎طور معمول لباس پینگ پنگ عبارت است از شلوار کوتاه، پیراهن آستین کوتاه، کفش و جوراب راحت.
تنیس روی میز از ورزش‌های با راکت است و به‌طور معمول در مکان‌های سرپوشیده بازی می‌شود. این ورزش به سرعت، عمل، دقت، واکنش سریع نیاز دارد.
به هماهنگی کامل بین چشم، دست و عضلات نیاز دارد.
چشم‎ها باید بتوانند مسیر توپ و شدت ضربه را هماهنگ کنند.
بسیاری از شرکت‎ها برای بهره‎وری و اثربخشی کار کارمندان خود در و مفرح کردن فضای کار از ورزش‌های هیجان‎انگیزی مانند فوتبال دستی و تنیس روی میز استفاده می‎کنند.
مدیران شرکت‎ها برای سفارش میز تنیس و فوتبال دستی بهتر است از قبل با کارشناسان شرکت‎های تولید فوتبال دستی و میز تنیس مشورت کنند و اطلاعات لازم را به دست آورند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *