تاثیر شطرنج بر هوش

شما دیگر بازی شطرنج کنار را کنار گذاشته‌اید و میز شطرنج قدیمی شما در گوشه‌ای از اتاق در حال خاک خوردن است. وقت آن است که گرد و غبار را از روی میز شطرنج خود پاک کنید و هدیه‌ای ارزشمند به فرزندانتان بدهید.

یک ذهن سالم و یک بدن  مناسب در شکل دادن به آینده طلایی کودک کمک زیادی می‌کند.
انجام تمرینات فیزیکی باعث رشد کودک خواهد شد. اما عدم انجام فعالیت‌های ذهنی در نهایت باعث مشکل در تمرکز، خستگی ذهنی، فراموشی و … می‌شود. ب
رای مدت طولانی روشنفکران و افراد متعدد روی یک میز شطرنج به انجام بازی می‌پرداختند، در حالیکه در واقعیت افراد تمام گروه‌های ستی و گروه‌های ذهنی می‌توانند شطرنج بازی کنند.
بازی شطرنج برای عملکرد و تقویت مغز بسیار مفید است به خصوص اگر به طور منظم و از سنین پایین انجام می‌شود.
نحوه بازی شطرنج و حرکت مهره‌ها روی میز شطرنج می‌تواند با بسیاری از موضوعات دیگر ارتباط برقرار کند و شطرنج را به ابزار شگفت آور و قدرتمندی تبدیل کند.

بازی شطرنج و راه‌اندازی آن مانند یک آزمایش عملی بزرگ است و هر زمانی که شما مهره‌ها را روی میز شطرنج به حرکت در می‌آورید، فرضیه‌های ذهن‌تان را با آزمون و خطا آزمایش می‌کنید.
شطرنج ریشه تاریخی دارد و از سرگرمی‌هایی است که در زمان‌های قدیم نیز انجام می‌شده است.

شطرنج و هوش کودکان

تاثیر بازی شطرنج بر ذهن کودکان

در اینجا چند دلیل برای اینکه افراد و کودکان بهتر است شطرنج بازی کنند، وجود دارد:

  1. تقویت سرعت حافظه
  2. تصورات و تفکر منطقی را توسعه می‌دهد
  3. ایجاد انگیزه
  4. بهبود تمرکز
  5. متکی به خود
  6. افزایش دندریت‌های مغز
  7. به شما یاد می‌دهد چگونه از قبل برنامه‌ریزی کنید
  8. حسابگر شوید
  9. مفید برای کودکان
  10. ایجاد خلاقیت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. تقویت سرعت حافظه

بازی شطرنج برای حافظه مفید است.
هنگام بازی شطرنج ذهن به دنبال یک حرکت خوب روی میز شطرنج است و همواره شکل استراتژیک برای پیروزی برابر حریف به خود می‌گیرد.

۲. تصورات و تفکر منطقی را توسعه می‌دهد

در حین بازی شطرنج متکی به ذهن خود هستید و در تخیل خود حرکت‌های مختلف مهره‌ها روی میز شطرنج تصور می‌کنید و می‌دانید که همیشه یک نوبت وجود دارد که از اهمیت خاصی برخوردار است، این مسئله تفکر منطقی شما را تقویت می‌کند.
قیمت میز شطرنج متفاوت است و می‎توانید با هر بودجه‎ایی میز شطرنج را برای یک بازی فوق‌العاده خریداری کنید.

۳. ایجاد انگیزه

اگر در حین بازی یک اشتباه انجام دهید و یا مهره‌ای را به اشتباه روی میز شطرنج حرکت دهید باعث می‌شود در حرکات بعدی  برای اصلاح آن حرکت اشتباه تلاش کنید. این انگیزه باعث می‌شود در طول بهبود اشتباهات از توانایی‌های خود نیز مطلع شوید.

۴. بهبود تمرکز

تمرکز کردن بخش مهمی از بازی شطرنج می‌باشد.
آنقدر مهم که در مسابقات حرفه‌ای اگر یکی از بازیکنان سعی در به هم زدن بازیکن مقابل داشته باشد از طرف داور اخطار می‌گیرد و یا حتی بازنده اعلام می‌شود.
اهمیت تمرکز در بازی شطرنج به این صورت است که اگر فردی یک ثانیه تمرکز خود را از دست بدهد با انجام یک حرکت اشتباه روی میز شطرنج ممکن است بازنده بازی اعلام شود.
در طول بازی تمرکز اصلی یک بازیکن بر این است که چگونه مهره شاه خود را حفظ و از وضعیت مات دور کند تا پیروز بازی شود.

۵. متکی به خود

بازی شطرنج همواره شما را مجبور می‌کند به تنهایی تصمیمات خود را بگیرید. عملکرد مهره‌ها روی میز شطرنج کاملا به ذهنیت و قضاوت خودتان بستگی دارد.

تاثیر شطرنج بر هوش کودک

۶. افزایش دندریت‌های مغز

دندریت‌ها، یک شکل شاخه‌ای از نورون‌ها هستند که برای تحریک الکتروشیمیایی که از دیگر سلول‌های عصبی به سلول‌های بدن منتقل می‌شود عمل می‌کنند.
این شاخک‌ها وقتی سیگنال پخش می‌شود آن را به مغز شما هدایت می‌کند، یادگیری بازی شطرنج به رشد دندریت‌ها کمک می‌کند.

۷. به شما یاد می‌دهد چگونه از قبل برنامه‌ریزی کنید

بازی شطرنج به توسعه مغز کمک می‌کند و به شما یاد می‌دهد چگونه در تمام ابعاد زندگی خود بهتر تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنید.

۸. حسابگر شوید

فروش میز شطرنج همیشه متقاضیان زیادی داشته است، زیرا شطرنج یک بازی محاسباتی است شما همواره باید حساب حرکت مهره‌ها روی میز شطرنج را داشته باشید. این کار به پیروزی شما در برابر حریف کمک می‌کند.

۹. مفید برای کودکان

تحقیقات نشان داده است که اکثر بچه‌ها مهارت‌های خواندن، بهبود در ریاضیات و توانایی یادگیری بیشتر را دارند.
بچه‌هایی که شطرنج بازی می‌کنند نسبت به سایر بچه‌ها عملکرد بهتری خواهند داشت و بازی شطرنج ضریب هوشی آنها را افزایش می‌دهد.

۱۰. ایجاد خلاقیت

هر فرد حین بازی شطرنج و حرکت مهره روی میز شطرنج مجبور به خلق موقعیت و بهترین تصمیم است، همچنین خلاقیت در آغاز بازی شطرنج باعث توسعه این مهارت می‌شود.

از مزایای شطرنج این است که هیچ محدودیت سنی در آن وجود ندارد، شما می‌توانید همراه کودکان خود به انجام این بازی بپردازید.

اگر شما به افراد بزرگسال بازی شطرنج را آموزش دهید، آن‌ها سریع درک می‌کنند که کی و کجا باید مهره‌ها را روی میز شطرنج حرکت دهند.
اما  زمان که کودکان شطرنج یاد می‌گیرند، حین بازی سریع می‌گویند: اگر این مهره را روی میز شطرنج به حرکت در‌آورم تو آن را خواهی گرفت، درست است؟

پس آن را حرکت نمی‌دهم و شما می‌توانید تغییرات ذهنی در کودکان را به خوبی مشاهده کنید و ببینید که چگونه می‌تواند از یک بازی شطرنج بهره‌مند شود و اوقات خوبی را سپری کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *