انواع توپ‌ها و آدمک‌های فوتبال دستی

انواع توپ‌ها و آدمک‌های فوتبال دستی بخش مهمی از میز فوتبال دستی را تشکیل می‌دهند.
هرکدام از آدمک‎ها نقش دفاع، حمله و دروازه‎بان را بر‎عهده دارند، از طریق آدمک‎ها می‌توانیم توپ را در قسمت‌های مختلف زمین به حرکت در آوریم. میزهای فوتبال دستی از نظر تعداد دروازه‌بان به دو گروه تقسیم می‌شوند دروازه‎بان ۱ نفره و دروازه‌بان ۳ نفره.

آدمک‎های فوتبال دستی از عوامل مهم بازی هستند که با کمک آن‌ها بازی مهیج و سرگرم‎کننده‎ای را می‌توانیم تجربه کنیم.
یک بازی حرفه‎ای و ایده‎آل با توپ، آدمک‎ها و میز استاندارد شکل می‌گیرد. فوتبال دستی در اصفهان و سراسر کشور از بازی‎های پرهیجان است که اطلاع کامل از میز، آدمک‎ها و توپ‌هایی که دارد برای حرفه‎ای شدن در این بازی مفید است.

انواع آدمک‌های بازی

پلاستیک: رایج‌ترین مواد استفاده شده برای ساخت آدمک‌های استفاده از پلاستیک است، زیرا ارزان و با‎دوام هستند. در بعضی موارد فشار زیادی در هنگام بازی و ضربه‌زدن به توپ، به آن‌ها وارد می‌شود، بنابراین با‌دوام بودن آدمک‌ها اهمیت زیادی دارد.

چوب: در گذشته از چوب برای ساخت آدمک‌ها استفاده می‌کردند. ولی امروزه از چوب برای ساخت آدمک‎ها استفاده نمی‌شود، چرا‌که چوب از پلاستیک گران‌تر است. به‎همین دلیل پلاستیک جایگزین چوب شده است. البته در موارد خاصی ممکن است از چوب هم استفاده شود.

فلزآدمک‌های فلزی هم در سبک خاصی از میزها استفاده می‌شود. ساخت آدمک‌ها با فلز هزینه بالایی دارد.

فوتبال دستی | برنا یوزطراحی آدمک‌ها: طراحی نوعی از آدمک‌ها شبیه افراد واقعی است که از ابتدا در بازی‌ها استفاده می‌شدند.
دو نوع از آدمک‎ها وجود دارند. نوع اول که پایه‌های گرد دارند که مناسب نیستند. عیب اصلی در این نوع آدمک‎ها، پایه‌های گرد آدمک است که برای گرفتن و پرتاب توپ مناسب نیستند. نوع دوم آدمک‌ها پایه‎ی مستطیلی دارند که برای کنترل توپ و پرتاب آن راحت‌تر عمل می‌کنند.

نوع دیگر از بازیکنان، آدمک‌های تورنادو هستند که در میزهایی با همین نام استفاده می‌شوند.
سبک ساخت آن‎ها شبیه رباتیک می‌باشد و از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. جذابیت آن‎ها به‎دلیل مدل پای آن‎هاست. طراحی پا به صورتی است که در طول زدن توپ، گرفتن یا هر عملی که روی توپ انجام می‌دهند، کنترل خوبی دارند. سطح مقطع عرضی آن‌ها بزرگ‌تر از مستطیل بازیکنان سنتی است.

بازیکنان رباتیک: بسیار شبیه به مردان تورنادو می‌باشد. جزئیات خاصی در ساخت آن‌ها وجود ندارد. از بدن، پا و پایه مستطیلی ساخته شده‌اند.
سبک بازی آدمک‌ها نیز مهم است. اگر موقعیت قرار گرفتن آن‌ها در حالت افقی باشد از پای خود نمی‌توانند در مواقع لزوم استفاده کنند. سر و پای آن‎ها باید تعادل داشته باشد تا موقعیت مناسب برای بازی و ضربه داشته باشند.
علاوه بر آدمک‎های فوتبال دستی نوع میز دارای اهمیت زیادی است. برای تولید فوتبال دستی، لازم است تمام استانداردها و اصول به‌درستی رعایت شود.

تولید فوتبال دستی

انواع توپ‌ها و آدمک‌های فوتبال دستی

یکی از مهم‌ترین بخش بازی فوتبال دستی توپ آن می‌باشد. توپ‌ها در ابعاد مختلف و از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. مواد سازنده‌ی توپ تاثیر زیادی در بازی شما دارد. شما می‌توانید روند بازی را با توپ خود تنظیم کنید.

مثلا در سیستم دروازه‌بان یک نفره باید از توپ‌هایی استفاده کنید که خیلی سرعتی نباشند. شما باید مهارت خود را بر روی میز استاندارد، توپ و بازیکنان، یا به کمک استراتژی‌های فوتبال دستی بالا ببرید.

انواع مختلفی از توپ‌ها را می‌توان تهیه کرد. این توپ‌ها باید با سطح میز متناسب باشند.
توپ‌هایی که از مواد سست و ضعیف ساخته شده باشند در معرض شکستگی قرار دارند. اکثر توپ‌ها از جنس پلاستیک هستند. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که این توپ‌ها برای یک بازی خوب مناسب نیستند.

۱) توپ‌های مرسوم سنتی

این نوع توپ‌ها مانند توپ‌های واقعی، سیاه و سفید هستند. آن‌ها برای میز‌های مخصوص با سبک خاصی ساخته و طراحی نشده‌اند.
بیش‌تر ظاهر آن‌ها مهم است. این توپ‌ها اکثرا از پلاستیک ساخته شده‌اند.که یکی از معایب آن‌ها ایجاد سر و صدای زیاد هنگام بازی می‌باشد.

۲) توپ‌های فضایی صاف

توپ‌های ساده‎ای هستند که نمی‎توان آن‌ها را به عنوان بهترین انتخاب دانست. توپ‌های فضایی صاف، توپ‌های محکم و سختی هستند.

فوتبال دستی | برنا یوز

۳) توپ‌های چوب پنبه‌ای

این‌ها توپ‌های از دو نوع قبلی متفاوتی‎تر هستند. سبک خاصی دارند که به سبک اروپایی معروف است.
این توپ‌ها در دهه‌های هشتاد و نود محبوبیت بیشتری داشتند. برای سرعت در بازی و استفاده از استراتژی‌ها، ترفند‌ها و مهارت‌های خود می‌توانیم از این توپ‌ها بهره‌ی کافی  ببریم.
این توپ‌ها به راحتی قابل توقف و کنترل هستند. می‌توانیم برای بهبود تاکتیک‌های بازی از این توپ‌ها استفاده کنیم.

۴) توپ‌های بافت

توپ‌های بافت بیشتر در سبک آمریکایی استفاده می‌شوند. سبک آمریکایی یک بازی سریع و امتیازگیر است. استفاده از توپ‌های با کیفیت بالا به‎همراه میزهای فوتبال دستی حرفه‌ای در پیشرفت بازی بسیار تاثیر‌گذار است که می‎توانیم میز استاندارد و حرفه‎ای را از تولیدی فوتبال دستی حرفه ای تهیه کنیم.
در مسابقات از توپ‎های بافت استفاده می‌شود.

۵) توپ‌های پلاستیکی مخصوص

این نمونه از توپ‎ها از پلاستیک خاصی که ترکیبی از پلاستیک مخصوص است، تولید می‌شود. این نوع توپ متمایز از بقیه توپ‌های پلاستیکی نیست.  تنها زمانی که رنگ توپ سفید و زرد باشد و با سطح میز هم‎رنگ باشد، ممکن است رنگ توپ مشکل‌ساز شود. زیرا بازی در چنین شرایطی به سختی پیش می‌رود.

۶) توپ فوم زرد

این توپ صدای کم‎تری از توپ چوب پنبه‎ای دارد. بی‎ سر و صدا بودن آن یک ویژگی مهم برای بازی است.

فوتبال دستی | برنا یوز

توپ‌های مورد تایید ITSF

توپ‌هایی که در فضا‌های حرفه‎ای مسابقات استفاده می‌شوند باید کیفیت بالایی داشته باشند. میز و توپ‌ها باید تاییدیه‌ی ITSF را داشته باشند. این علامت روی توپ‌های مورد تایید حک می‌شود.

  1. توپ Bonzini ITSF

تایید شده توسط نام تجاری ITSF می‌باشد. این توپ‌ها ممکن است ساده باشند. بازی با این توپ‎ها تجربه‎ی بسیار خوبی برای هر بازیکن است. کنترل آن‌ها سریع و آسان است.

  1. توپ‌های روبرتو اسپرت ITSF

این توپ‌ها آرام هستند و در بازی با دروازه‎بان سه نفره استفاده نمی‎شوند.

این توپ صاف نیست، با‌این توپ بهترین کنترل را می‌توان داشت.

  1. توپ‌های نادر و ITSF

این توپ‌ها از urethane ساخته شده‎اند. از این مواد برای تولید توپ‌های گلف استفاده می‌شود. این مدل توپ‌ها برای بازی‌های سریع مناسب هستند و برای بازی‌های دروازه‌بان سه نفره ساخته شده‌اند.

  1. توپ‌های Garlando و ITSF

یک توپ جدید می‌باشد که در سال ۲۰۱۷ تایید شده است. توپ کنترل شده‎ای است. فوق العاده سریع بوده که می‌تواند ترکیب کاملی از سرعت و کنترل باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *