قوانین پینگ پنگ

افرادی که علاقه مند به یادگیری قوانین پینگ پنگ هستند، می‌توانند با خواندن این مطلب با قوانین پینگ پنگ به خوبی آشنا شوند.

تنیس روی میز از ورزش‌هایی است که نیاز چندانی به تجهیزات و وسایل ندارد تنها دو راکت و یک توپ به همراه یک میز تنیس نیاز است و تعداد دو نفر می‌باشد که می‌توان به خوبی انجام داد.

قوانین پینگ پنگ

پیش از این که بازی تنیس را شروع کنید لازم است که در ابتدای امر با قوانین پینگ پنگ به خوبی آشنا شوید.

  1. قوانین مربوط به راکت
  2. عوض کردن راکت در حین مسابقه
  3. خراب کردن راکت
  4. ارتفاع تور
  5. برخورد با میز
  6. قوانین سرویس
  7. مشخص بودن توپ در زمان سرویس زدن
  8. پیش از زدن سرویس باید توپ را پرتاب کند
  9. جلوگیری از حرکت توپ
  10. قبل از شروع بازی شیر و خط کنید
  11. عوض کردن زمین بازی
  12. زدن ضربه به توپ
  13. زمان استراحت
  14. توقف موقت بازی

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. قوانین مربوط به راکت

با توجه به قوانین و مقررات فدراسیون جهانی ورزش پینگ پنگ، در مسابقات جهانی نباید از راکت بدون روکش استفاده کرد و باید حتماً دو طرف راکت توسط یک رویه از جنس پلاستیک پوشیده شده باشد.

از ویژگی‌های راکت این است که باید قسمت رویه راکت رنگ مشکی داشته باشد و قسمت دیگر آن به رنگ قرمز باشد.
در صورتی که تنها از یک رویه راکت استفاده کنید، رنگ آن را می‌تواند به رنگ قرمز یا مشکی باشد، لیکن باید طرف دیگر راکت رنگی وجود نداشته باشد یا رنگی مخالف دیگری باشد.
لازم است بدانید تفاوت بین لاستیک سیاه و لاستیک قرمز راکت تنیس وجود دارد.

به این نکته باید توجه کنید که رویه راکتی که فاقد رنگ است را نمی‌توانید از آن برای ضربه زدن در بازی استفاده کنید.
راکت رویه ‌ها باید مورد تایید ITTF حتماً باشد به این صورت که در نزدیک لبه راکت و قسمت بالای دسته آن لوگوی ITTF حک شده باشد این نشان دهنده تاییدیه روکش راکت است.

تنیس روی میز

۲. عوض کردن راکت در حین مسابقه

در زمان برگزاری مسابقه بازیکنان در صورتی می‌توانند راکت‌های خود را تعویض کنند که راکت آن ‌ها به میزان کافی آسیب و صدمه دیده باشد و دیگر نشود از آن استفاده کنند.
در صورتی که اجازه تعویض راکت به شخص شده باشد. می‌توانند بایستی پیش از سیت مجدد راکت جدید را به حریف یا داور خود نشان دهند، حتی اگر این کار فقط با درخواست از طرف حریف برای دیدن راکت انجام می‌شود.

۳. خراب کردن راکت

به این نکته باید توجه کرد که رویه لاستیکی راکت به جز از لبه ‌ها نیاید به هیچ عنوان آثاری زدگی یا پارگی در آن مشاهده شود.
در صورتی که توپ به این قسمت‌هایی که تغییر شکل داده‌اند برخورد کند باعث می‌شود که در حین بازی توپ از مسیر خود خارج شود و به خوبی عمل نکند. راکت‌ها باید پیش از شروع بازی توسط داور شناسایی و مورد تایید قرار بگیرد.

۴. ارتفاع تور

تنیس ورزشی پرتکاپو و هیجان انگیز است و قبل از بازی باید مقدمات آن به خوبی فراهم شود.
ارتفاع تور تنیس روی میز باید ۲۵/۱۵ متر بالاتر از سطح میز قرار داشته باشد. به همین علت پیش از آغاز تمرین یا مسابقه بهتر است که سرعت دو طرف تور یا وسط آن را بررسی کنید تا اطمینان پیدا کنید که میزان ارتفاع تنیس روی میز شما استاندار است یا خیر.

۵. برخورد با میز

در حین بازی ممکن است که با شدت زیاد به توپ ضربه بزنید توجه کنید در صورتی که میز تکان نخورد خطا محسوب نمی‌شود، اما احتمال آن خیلی کم است زیرا بیشتر موارد دیده شده است که بازیکنان که با شدت و فشار زیادی به توپ وارد می‌کنند هنگام زدن آبشار موجب تکان خورد میز می‌شود و این کار منجر به کسر امتیاز از آن‌ها می‌گردد.
همچنین بهتر است اگر از میز‌‌هایی تنیسی که دارای غلتک هستند، استفاده می‌کنید. ترمز‌‌های آن را به خوبی چک کنید. زیرا این شرایط حرکت ناگهانی و یکدفعه میز مشکل‌تر می‌شود.
بهترین میزهای استاندارد برای یک بازی حرفه‌ای را از مراکز فروش میز پینگ پنگ تهیه کنید.

تنیس روی میز

۶. قوانین سرویس

ورزش پینگ پنگ نیز مانند ورزش والیبال سرویس دارد با این تفاوت که در ورزش والیبال این کار با دست انجام می‌شود اما در تنیس روی میز با راکت و توپ، سرویس زده می‌شود.

۷. مشخص بودن توپ در زمان سرویس زدن

گیرنده باید به خوبی و همیشه توپ را در هنگام سرویس زدن ببیند و از هر گونه حرکتی که باعث مخفی کردن توپ باشد جدداً بپرهیزد از این بابت که دست خود را پایین بگیرد باید اجتناب کنید.
در صورتی که در هر موقعیتی گیرنده نتوانست توپ را خوب مشاهده کند، این کار خطا می‌باشد و باید از بازیکن امتیاز کم شود.

۸. پیش از زدن سرویس باید توپ را پرتاب کند

هنگام پرتاب کردن توپ، باید آن را تا ارتفاع ۱۶ سانتی متر به سمت بالا پرتاب کنید، بالا بردن توپ با دست تا شانه، و ضربه زدن به آن زمانی که توپ پایین می‌آید این کار اشتباه و غیر اصولی است و باید از بازیکن خطا گرفته شود.

در قوانین پینگ پنگ روش صحیح زدن سرویس به این صورت است که توپ را باید بدون هیچ چرخشی به سمت بالا پرتاب کنید و هنگام فرود آمدن به زمین به آن ضربه وارد کنید و سرویس را بزنید.
توپ باید در هنگام سرویس زدن بالای میز و پیش از خط پایان قرار بگیرد، مهم نیست که راکت دیده شود یا نه، حتی می‌توانید راکت را زیر میز نیز مخفی کنید.
انتخاب یک میز پینگ پنگ مناسب لازمه شروع یک بازی حرفه‌ای است.

۹. جلوگیری از حرکت توپ

در قوانین پینگ پنگ زمانی که توپ بالاتر از سطح میز تنیس باشد یا در حال حرکت و به سطح زمین حریف نرسیده باشد بازیکن توپ را توسط راکت یا بدن خود لمس کند.
در صورتی که توپ از خط کناری عبور کند و از میز دور شود اشکالی ندارد که توپ را لمس کند.

تنیس روی میز

۱۰. قبل از شروع بازی شیر و خط کنید

زمانی که پیش از شروع بازی شما شیر یا خط می‌کنید، برنده می‌تواند سه انتخاب داشته باشد:

  • سرویس زدن
  • دریافت سرویس
  • زمین بازی

هنگامی که برنده شیر یا خط یکی از موارد فوق را انتخاب می‌کند، بازنده مجبور خواهد بود که سایر گزینه‌های دیگری که باقی مانده است را انتخاب کند.
هنگامی که برنده بخواهد که سرویس بزند یا دریافت انجام دهد، بازنده می‌تواند زمین بازی را انتخاب کند. در صورتی که برنده تصمیم گرفت که زمین بازی را انتخاب کند، بازنده می‌تواند یا سرویس بزند یا دریافت را انجام دهد.

۱۱. عوض کردن زمین بازی

در صورتی که مسابقه به ست آخر رسید. اولین بازیکنی که به امتیاز پنجم رسید موظف است که زمین بازی را عوض کند.
در صورتی که بازیکن و داور در زمان مشخص شده تعویض زمین را فراموش کنند امتیاز‌ها به همان صورت باقی می‌ماند و تن‌ها بازیکن‌ها جابجا می‌شوند و به بازی خود ادامه می‌دهند.

۱۲. زدن ضربه به توپ

بازیکنان مجاز هستند که به توپ با انگشتان، دسته یا هر قسمتی از راکت و مچ دست به توپ ضربه بزنند. به این منظور که می‌توانید با ضربه زدن به توپ با استفاده از پشت راکت، دسته راکت، لبه راکت به جای لاستیک لبه به صورت کاملاً قانونی به توپ ضربه بزنید.

۱۳. زمان استراحت

در پایان هر ست بازیکنان می‌توانند یک دقیقه استراحت کنند در این زمان باید مراقب باشند که راکت خود را روی میز جا نگذارند. تنها در صورتی مجاز به این کار هستند که داور به آن ‌ها این اجازه را بدهد. در غیر این صورت خطا گرفته می‌شود.

۱۴. توقف موقت بازی

در حین مسابقه هر تیم یا بازیکن می‌تواند یک بار درخواست توقف موقت بازی را به دارو داشته باشد آن هم حداکثر یک دقیقه است در صورتی که بازیکن زودتر از یک دقیقه آماده شد، می‌توانید مجدداً بازی را ادامه دهید.
افرادی که در این ورزش فعالیت می‌کنند نیاز است که از این قوانین پینگ پنگ روی میز پیروی کنند تا بتوانند یکی از بازیکن‌های حرفه‌ای تنیس روی میز شوند.
از شرکت‌های تولید و پخش میز پینگ پنگ می‌توانید میز پینگ پنگ استاندارد را خریداری کرده تا با تمرین و ممارست در این ورزش حرفه‌ای شوید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *